20 Ağustos 2009 Perşembe

PERFORMANS YÖNETİMİ

Performans yönetimi, önceden belirlenmiş hedeflere ulaşmada kaydedilen başarının ölçüldüğü ve değerlendirildiği süreci ve bu süreçte yer alan tüm eylemleri ifade eder.

Performans Yönetim Sistemi, başarının tanımlandığı ve paylaşıldığı, insanların başarı odaklı yönlendirilmesi ve geliştirilmesi için kısa ve uzun vadede yapılacakları kapsayan bir süreçtir. - Armstrong (1994)
Performans Yönetiminin amaçları, bireysel ve takım performansının sürekli gelişimi, organizasyon verimliliği ve strateji odaklı gelişimin devamlılığının sağlanmasıdır. - Philpott – Sheppard (1992)
Performans Yönetimi, çalışanların mümkün olduğunca organizasyon ihtiyaçlarına doğru, gereken etkinlik ve verimlilikle işe yönlendirilmesi ve desteklenmesidir. - Walters (1995)
Performans yönetimi iletişimle ilişkilidir. Yöneticiler, takımları ve üyeleri arasında sürekli iletişime dayalı bir iş ortamının kurulması, beklentilerin tanımlanması, misyon, değerler ve hedeflerin paylaşılması ile bunu gerçekleştirirler.
Yönetiminin dört temel fonksiyonu olan Planlama, Organizasyon, Yönetim ve Kontrol işlevlerinden; Kontrol işlevinin en önemli faaliyetlerinden birisi de Performans Yönetim sürecidir. Kontrol işlevi; bir kurumun ulaşmak istediği hedeflerine ulaşıp ulaşmadığını sorgular. Performans Yönetimi nasıl uygulanacaktır? Nereden başlanacaktır? Nasıl İzlenecektir? Nasıl değerlendirilecektir? Nasıl raporlanacaktır? Nasıl gelecek için kullanılacaktır? Tüm bu soruların cevabı kuruma özgü doğru bir Performans Yönetim Sisteminin modellenmesi ile ilgilidir
“Ölçülemeyen kontrol edilemez’
Yapılan bir işi “başarılı biçimde yapmak, en kısa sürede sonuçlandırmak, sorunsuz biçimde halletmek, olumlu şekilde bitirmek, en düşük maliyete sonuçlandırmak, en kaliteli şekilde tamamlamak, vatandaşı memnun etmek vb. gibi iyi niyet ifadeleri o işin gerçekten iyi yapıldığını gösterir mi? HAYIR !!
En kısa, en kaliteli, başarılı gibi ifadeler kişiden kişiye farklı anlamlara gelebilir. 1 saat süren bir iş kimine göre çok kısa olabilirken, kimine göre uzun bir süre olabilir. Bu nedenle herkesin mutabık olduğu ölçülebilir hedefler koymak ve bu değerler üzerinden ölçüm ve değerlendirmeler yapmak Performans yönetiminin en önemli faydasıdır.
Performans yönetiminin kurumlara sağladığı faydaları şu şekilde sıralayabiliriz;
-Kurumda yürütülen faaliyetlerin belirli bir amaca ve hedefe yönelik olarak gerçekleştirilmesini sağlar, bu konuda bir yönetsel ve kurumsal disiplin oluşturur.
-Belirli periyotlarda yapılan izleme, ölçüm ve değerlendirme çalışmaları ile hedeflerin yakalanabilme dereceleri ortaya konur. Böylece yaşanan aksaklıkların önceden görülmesini ve gerekli iyileştirmelerin yapılmasını sağlar,
-Üst yönetime kurumun gidişatı ile ilgili temel ve kritik bilgiler sağlar,
-Belirli faaliyetler bazında performans eğilimini ortaya koyar.
-Hesap verilebilirliği sağlar.
-Ortaya konan hedeflerle birlikte bunları gerçekleştirmek için gerekli olan kaynak ihtiyacının belirlenmesini sağlar.

NEDEN PERFORMANS ÖLÇÜMÜ ?
1. Ölçemediğiniz şeyi yönetemezsiniz.
2. Sonuçları ölçemezseniz, başarı ile başarısızlığı birbirinden ayıramazsınız.
3. Başarıyı tespit edemezseniz onu ödüllendiremezsiniz.
4. Eğer başarıyı ödüllendirmiyorsanız, büyük ihtimal başarısızlığı ödüllendiriyorsunuzdur.!
5. Eğer başarıyı tespit edemezseniz, ondan bir şey de öğrenemezsiniz.
6. Eğer başarısızlığı tespit edemezseniz, onu düzeltemezsiniz.
7. Eğer yaptıklarınızın sonuçlarını sunabilirseniz destek bulursunuz.
Kurumunuz Ne Derece Başarılı?
Kurumlar yaşamlarını sürdürebilmek için ürün ve hizmet üretmek ve bunu sunmak durumundadırlar. Kurumlarda yürütülen faaliyetler acaba olması gerektiği gibi mi yapılmakta ? Acaba kurumsal kapasite tam olarak kullanılabilmekte midir. ? Acaba yürütülen faaliyetler daha kaliteli, daha kısa sürede ve daha az maliyete yapılabilir mi? Acaba kurumumuzun bugün yapmış olduğu faaliyetler yarın da hayatta kalabilmesini sağlayabilecek midir? İşte tüm bu soruların yanıtını alabilmek için kurumumuzda mutlaka bir performans yönetim sisteminin kurulması gerekmekte ve böyle kurumsal kapasite ve kabiliyetlerin ortaya konulması gerekmektedir. Ancak iyi kurulmuş bir performans yönetim sistemi ile kurumun neyi bilip bilmediği ortaya çıkarılabilir.
Performans Yönetimi işlerin daha iyi gitmesini sağlamaz,veya işlerin daha iyi yapılmasını, yürütülmesini ve hatasız yapılmasını sağlamaz. Ancak işlerin nasıl gittiğine dair bilgileri ortaya koyarak, işlerin hedeflendiği gibi yapılmasını için ilgili ipuçlarını verir.
Etkili bir performans yönetimi sisteminin oluşturulması için kurumdaki tüm iş tanımlarının kapsamlı olarak yapılmış olması gerekir.

‘’Performans yönetimi Bireylerin değil, tüm organizasyonların nasıl çalıştığını tanımlar. ‘’

Ülkemizde son dönem reform yasaları önemli dönüşümler içermektedir. Türk kamu yönetiminin de gelişen ve değişen dünya koşullarına ayak uydurmak zorunda olduğu açıktır. Ancak, bu gelişim çabaları kendi gerçeklerimizden uzaklaşmamız sonucunu doğurmamalıdır.
Kamu yönetimi için performans yönetiminin uygulanması esas itibarıyla stratejik planlama ile başlayan bir süreçtir. Bu planlarda stratejik hedefler tespit edilir ve bu hedeflerin performans değerleri belirlenir, bu değerlere göre kurumlarının performans ölçümü yapılır ve sonuçlara göre performans denetimi yapılır. Kurumların stratejik hedeflere ulaşmadaki başarısı için kurumun ve yöneticilerinin performans değerlendirmesi yapılmalıdır. Aslında tüm bu süreç kurumu yöneten kişilerin, kurumu amaçlarına ne ölçüde ulaştırabildiğini tespit etmek içindir. Bu süreçte Kurumun hedeflerine ulaşamadığı tespit edilirse Kurum yöneticileri şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkeleri çerçevesinde performans düşüklüğünün hesabını vermek zorundadır.
Performans Ölçümünün Yararları
1. Performans ölçümü etkin hesap verme sorumluluğunun gerçekleştirilmesine yardımcı olur. Bir kurumun stratejik amaç ve hedefleri ile performans hedeflerinin ne ölçüde yerine getirildiğini gösterir..
2. Çalışanların performansının ölçülmesi de performans ölçümünün bir parçasıdır. Kişisel performansın ölçülmesi ile kişiler bir bütün olarak kurum performansına katkılarını görebilirler. Kişilerin yaptıkları işi algılaması, kurum içinde kendilerinden beklenenleri anlayarak kendi kendilerine ilerleme kaydetmelerini sağlar. Performans kültürü geliştiğinde çalışanlar kendi gündelik işleri yanında kurum performansının sürekli artırılmasına da katkıda bulunacaklardır.
3. Performans ölçümüne dayanılarak değerlendirme yapılması ve bu değerlendirme sonuçlarına göre iyi performansın ödüllendirilmesi veya kötü performansın cezalandırılması mümkün olacaktır.
4. Performans ölçümünün sonuçlarından etkili bir şekilde yararlanmak için performans yönetiminin kullanılması gerekir. Performans yönetimi, kurumu ileriye götürecek amaçların oluşturulmasını, kaynakların dağılımını ve öncelikli alanlara tahsisini sağlayarak uygulanan politikaların belirlenen amaçlara ulaşmayı güvence altına alıp almadığını kontrol eden ve kurumsal kültür ile kurumsal sistem ve süreçler üzerinde olumlu etkiler meydana getirmek üzere performans bilgisini kullanan bir yönetim sistemi olarak tanımlanmaktadır. Performans ölçümü ile yönetimde bilgiye dayalı karar alma süreçlerinin oluşturulması hedeflenmektedir
“Açık, ölçülebilir hedefler başarının göstergeleridir. Yüksek performanslı kuruluşlarda ölçüm bir yaşam biçimidir. Ve lider bu ölçümleri yüksek performanslı sonuçlara bağlamalıdır.
Şeyleri ölçmek yetmez; doğru şeyleri ölçmelisiniz.”Robert H. Rosen

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder