17 Ağustos 2009 Pazartesi

İLETİŞİM YÖNETİMİ


İLETİŞİM;Duygu düşünce ve bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı 'anlaşılmaktır' . İletişim bir bilgi alışverişi değildir. Verilen duygu ve davranışın oluşturduğu farklı bir bütündür. İletişimin duygu boyutu çok önem taşır.İletişim kişiye değil kişiyle yapılır. Paylaşım ve karşılıklı iletişimi gerektirir.
‘İnsanda dilince değişir kader,Ya yurda baş olur,ya başı gider.’
Kutadgu Bilig

İletişimi en genel anlamıyla iki birim arasında ki bilgi, duygu ya da düşünce alışverişi
olarak tanımlayabiliriz.
İletişim, davranış değişikliği meydana getirmek üzere haber, bilgi, duygu,
tutum ve becerilerin paylaşılması sürecidir.

Epiktetos'un dediği gibi "bir güzel söz söyleme sanatı varsa bir de güzel
dinleme ve anlama sanatı vardır". Konuşma karşılıklı bir eylemdir. Başka bir
deyişle konuşma eyleminden en az bir gönderen ile bir alıcının bulunması gerekir.
Her ne kadar gönderen (konuşan) alıcıdan (dinleyiciden) daha etkin ise de bundan,
konuşma eyleminde alıcının edilgen bir rol oynadığı sonucunu çıkarmak
yanlıştır. İyi bir dinleyici, yaratıcı etkinlik içinde bulunur, aksi halde iletişim tam olmaz.

Sağlıklı İletişimin Ön Koşulları
Kişiler asındaki iletişimin sağlıklı ve etkili olabilmesi için üç temel ön koşul
olduğunu söyleyebiliriz. '
1. Doğallık Burada kastedilen kişinin açık ve dürüst olmasıdır
2.Kabul Etme/Saygı Burada kişilerin birbirlerinin varlığına saygı duyması kastedilmektedir

3.Empati Kişiler arası iletişimde kendimizi karşımızdakinin yerine koyabilmemiz yani onun bakış açısı ile olayları değerlendirebilmemiz anlamına gelir.

kişisel iletişim yeteneğini 5 başlık altında toplayabiliriz.
1-Uyumlu iletişim yeteneği :
 Duygularınızla sözleriniz arasındaki uyumu sağlayın.
 Jestlerinizin ( el , kol vs. kullanımı ) sözlerinizle aynı mesajları vermesini sağlamalısınız.
 Mimiklerinizle ( yüz , göz vs. ) mesajların yapısı uyumlu olmalıdır.
Not : Boy aynasında çalışın.

2- Duyguları coşturun :
 Doğru ve samimi iltifatları her fırsatta kullanın.
 Dinleyenlerin üstün olduğu yönleri keşfetmelerini sağlayın.
 Her sözünüz kalbinizden sevgiyle çıksın.

3-Olumsuz duyguları önleyin :
 Konuştuğunuz insanları eleştirmeyin ve tartışmayın.
 Hatalarınızı kabul ederek onur kazanın.
 Kendinizi başkalarının önünde fazla büyütmeyin.
 Karşınızdakinin yansıttığı kişiliği kabul edin.Utandırmayın
 Karşınızdakine seçme şansı tanıyın.
 Karşınızdakine doğru bilgiler vererek , gerçekçi ve doğal davranın.
 Karşınızdakini iyi dinleyin.
 Katılmadığınız fikre direk ‘ Hayır ‘ yerine saygı duyup , bildiğiniz farklı fikirleri açıklayın.
 İlişkilerinizi bozmak istiyorsanız , hatalarını yüzlerine söyleyin ve değişmelerini isteyin.
 Karşınızdaki kişiler övgü ve onay isterler.
 Bazı durumlarda karşınızdakinin size yardım etmesine izin verin.
 Karşınızdakine ismi ile hitap edin.
 İlişkide olduğunuz insanlarla karşı karşıya oturmak, bir rekabet ortamı yaratabilir.Mümkünse kişinin yanına oturun.

4-Geribildirimde bulunun :
Geribildirim : İletişim içinde olan iki tarafın düşündüklerini karşı tarafa aktarmasıdır.
 Açıklamalı tekrarlardan yararlanılmalı
 Yardım istenmeli ( lütfen daha yavaş konuşur musunuz ? )
 Uyarılmalı

5-Çözüme odaklanın :
 Kişiselleştirmekten kaçının ve çözümün nerede yattığına bakmaya odaklanın.
 Olaylara karşınızdakinin gözüyle bakmaya çalışın . ( empati )
 Israrcılar karşısında ne yapılabileceğini ona sorun.
 Mantıksız insanlara fazla yaklaşmayın.

YÖNETİMDE İLETİŞİM Bir insan bir grupla birleştiği zaman, bir işyerinde çalışmaya başladığı zaman
beraberinde kişisel ihtiyaçlarını, beklentilerini ve umutlarını da getirmektedir.
Mutlu bir ailenin, mutlu bir işyerinin üyesi olmasını istediğimiz insanın özellikle
ihtiyaçlarının dikkate alınması gerekmektedir.

Kurumlarda iletişim geniş anlamda;
-İnsan davranışlarını değiştirmek,.
-kurumda haberleşme ağı kurmak,
-Kişiler ve gruplar arası ilişkileri geliştirmek ve etkili bir koordinasyon sağlamak
amaçlarıyla kullanılır.

Karar yönetim açısından ne kadar önem taşıyorsa, iletişimde kurum çalışanları açısından o kadar önemli olduğu unutulmamalıdır..
İletişim yoluyla kişiler arası ilişkiler düzelir yahut bozulur. Sonuçta, kurum gelişir ya da
kötüleşir.
Her yönetici işinin gereği olarak kurum içinde ve dışında çok sayıda insan ile ilişki
içindedir. Bu durumda başarılı bir iletişimin kurulabilmesi önce yöneticiler düzeyinde
sağlıklı iletişimin kurulmasını gerekli kılar.
Yöneticiler birbirleriyle çelişmeyen emirler verip, tutarlı açıklamalar yaparlarsa
personel de bu tutuma olumlu ve tutarlı karşılık verebilir.
Yöneticiler arasındaki iletişim, sağlıklı karar verme işlemini özendirir, yöneticilerin sosyal çevre üzerindeki etkileri artar ve kurumun tanıtılması kolaylaşır.
İletişim yukarıdan aşağı olduğu kadar, aşağıdan yukarı da işleyecek biçimde çift yollu düzenlenmelidir. Çünkü çalışanlar kendilerine kurumda olup bitenler hakkında
bilgi veren yöneticileri sever ve desteklerler.
Yöneticinin iletişim kurmadaki başarısızlıklarının bazıları iyi bir iletişimin ön
koşullarını ihmal etmelerindendir.
1. Bilgi Toplama: Bir yönetici işyerinde olup bitenlerle, sosyal değişme ve gelişmeleri izlemeli; bunlar için güvenilir bilgi kaynaklarına sahip olmalıdır.
2. Olumlu Tutum Geliştirme:
Bir yönetici birlikte çalıştığı kimselerle iletişim kurmaya ve bunun hem kendisi hem de
çalışanlar için yararlı olduğuna içtenlikle inanmalıdır.
3. İletişim İçin Planlama:
Hiçbir yönetimsel planlama, iletişimle ilgili bir bölümü kapsamadıkça tamamlanmış
sayılmaz. Çalışanlar, herhangi bir eylemin başlangıcında bilgi sahibi olmaya ihtiyaçları vardır. Kendileri dışında gelişen tüm değişmeler onları umutsuzluğa ve gerilime götürür.
4. Çevredekilerin Güvenini Kazanma:
Çalışanlar, onları etkileyen olaylar hakkında kendilerine bilgi ulaştıran kimseye
Güvenmek isterler. Böylelikle onunla kolay iletişim kurarlar.

Her ne kadar çalışanlar kurumun yöneticileriyle iletişim içinde olmalarının gereğine inanıyorlarsa da, bunu gerçekleştirecek girişimden çekinmektedirler.
Bu engelleri aşmak için yöneticinin izleyeceği strateji ve ilkeler şöyle özetlenebilir.:
1. İletişim için olumlu bir girişimde bulunmak (girişimi başkalarından önce ele
almak, gereksiz yere karşıdan işaret gelmesini beklemek)
2. Personelden çeşitli yollarla bilgi edinmeye çalışmak ve edindiği bilgileri değerlendirip, önemlilerini seçerek kullanmak.
3. İletişimi aralıksız sürdürmek ve iletişime yapıcı görüşlerle başlamak.
4. Çevresindekilerin katılımını ve işbirliğini sağlamak.
5. Çevredeki liderleri de çalışmalara katmak.
6. Başarılan işleri ortaya koymak, katılanları güdülemek.
7. İhtiyaç ile doyum arasında denge kurmak.
8.Söylentilere gerçeklerle engel olmak.
9. İletişim engellerini bilmek.
10. Başkalarının fikirlerine saygı göstermek.
11. Önemli haberleri yinelemek.
12. Destek ve karşıt güçleri tanımak.

“ Yaşlandıkça insanların söylediklerine daha az önem veriyorum, sadece yaptıklarını izliyorum.”
Andrew Camegie

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder